Thursday, November 23, 2006

UPSR - monolog sendirian

khamis 16 november lepas.. ialah hari pengumuman result UPSR.. well.. ada yg gumbira as well as ada yg blur n sedeyh…

dalam famili aku.. ada aa beberapa orang yg amik UPSR.. setakat ni setau aku ada 2 orang je yg dapat 5A.. anak sepupu dan dua pupu aku.. yg lelain tak tau aa plak.. malas nk busy body pegi tanye situ sini huhu…

tetiba.. aku teringat saat aku amik UPSR dulu.. masa tu aku kat sk dewan beta.. darjah 6 anggerik.. tahun 1999.. haha.. zaman kanak-kanak ribena.. hidup tuk gembira je.. aku snanye baru je pindah kat skola tu masa awal taun dajah 6.. sebelum tu aku skola kt srk sultan Ismail 2 kt kota bharu.. lepas pindah je.. aku jadi pemes haha.. bukannya ape sangat pun.. rezeki aku dpt wakili skola ke banyak pertandingan time dajah 6 tu.. antara yg aku ingat ialah.. nasyid.. kuiz sains angkasa.. kuiz kesihatan.. tu wakil skola.. kalo kt skola lak.. penah jugak wakil umah sukan tuk acara akademik hehe.. tapi masa tu sume aku pun tak sedar yg tu sume anugerah DIA.. aku juz lalui dengan gelak tawa.. biasa la budak.. apa tau kan.. hahaha

beberapa bulan kemudian.. UPSR pun tiba.. sume orang jadi sibuk.. mak ayah ng doa dan baju pensel pemadam pembaris barunya.. cikgu ngan nota dan tipsnya.. dan anak murid ngan bengang dan takut dan reti nak enjoy je kejenyer…

lepas UPSR.. herm.. masa tulah kitorang enjoy sakan.. mana taknya.. blaja da habes.. exam pun da beres.. pegi skola tuk bergumbira jerk.. time tu jugak la kitorang mula aktif menyakat anak dara sunti sekelas.. bakar mercun.. pegi skola pukol 8 balik pukol 10.. main kat padang dari pagi sampai waktu rehat.. buli budak kecik.. cikgu buat dek jer.. kitorang bos sebab da jadi super-duper senior.. dan kekadang yg baik.. masuk kelas adik-adik junior ganti cikgu.. jaga kelas tu.. itulah zaman kitorang.. tapi.. skola ada buat aktiviti sukaneka tuk isi masa lapang sebelum result kuar dan cuti akhir taun bermula.. sukaneka tu best sangat.. itulah detik-detik terakhir yg sempat kitorang kongsi bersama.. sukaneka tu seingat aku ada banyak games.. tp yg paling aku ingat ialah main tin sepuluh.. best sangat sebab aku antara wakil yg main.. tu lah cara kitorang release tension dulu…

tapi sekarang da lain.. budak-budak lepas exam pegi melancong.. KL aa antara tempat yg paling menarik.. ari tu aku ada jumpa budak sekolah dlm zon yg sama dgn skola aku kt KLCC.. ada jugak yg aku jumpa dlm train.. ingat nk tego dorang.. tp belum berkesempatan.. well.. itu satu kebanggaan tengok budak-budak kampung skang da maju.. kecik lagi da kenal dunia luar.. baguslah…

then.. tiba la hari kua result UPSR.. ari tu jugak kitorang ada jamuan makan seluruh dajah 6 ngan sume cikgu.. ari tu cukup sentimental.. result sampai dlm waktu hampir tengah hari.. dlm setengah jam kemudian.. result da siap bertampal kat board.. drpd sume pelajar.. hanya 7 orang je yg dapat straight 5As.. aku.. apih.. jihey.. idin.. amin.. pijey.. shasha.. kitorang memang enjoy giler.. pegi salam sume cikgu.. ucap time kasih.. lepas tu kitorang makan.. haha aku lak secara kebetulan sempat tolong cikgu agihkan makanan kt member-member.. kitorang makan besar.. ada nasik minyak dan aiskrim.. tapi.. yelah.. tak sume yg gembira time makan tu.. ada yg sebak nangis.. yg blur.. itulah antara saat makan yg paling indah zaman aku kecik…

tapi tulah.. kegagalan bukan selamanya.. aku pun bukan selamanya berjaya.. malah pernah gagal.. tapi itulah secebis pengalaman yg suci lagi mahal…

sekarang ni.. kawan aku masa kt dewan beta.. da ada di merata tempat.. dan ada beberapa orang yg masih contact.. last kitorang buat reunion ialah pada lebih kurang mac 2005.. beberapa hari sebelum result SPM keluar.. sekarang da agak susah.. sume da sibuk ng diri masing-masing.. cuma kekadang.. masih lagi bertegur sapa dan bertanya khabar…akhir sekali.. antara kawan dajah 6 yg aku masih ingat ialah.. hemrul.. hafiz.. karim.. zulhilmi.. azeehan.. hassanul.. azim.. idin.. jahuzai.. syed.. fadhlul.. syafizam.. amin.. aizat.. azmi.. yuyu.. shasha.. eny.. nomy.. ain.. idayu.. aduni.. syahida.. nazerah.. ruzana.. dan sekaliannya.. sory lah.. aku da blur.. da tak ingat.. tp kalo ada sesape yg masih ingat.. tolong ingatkan aku ek…

“ hidup tak selalunya indah seperti impian.. tapi yang indah itu akan selalu hidup dalam kenangan ”