Saturday, June 9, 2007

mahal sangat ke harga beg plastik nipis tu?

Baru sekejap tadi, saya pergi ke satu kedai dalam kawasan kampus UIAM ni, untuk membeli topup, dan berkira-kira hendak meminta satu beg plastik nipis untuk disumbat bungkusan makanan di tangan saya.

Setelah membayar harga topup...

"Uncle, boleh mintak plastik tu tak?"

"Mana u beli tu?", merujuk kepada bungkusan makanan dalam pegangan saya.

"Kat atas sana"

"Diorang takde plastik ke?"

Saya rasa meruap, panas!

"Ntah la diorang"

"Macam mana ni sampai minta plastik sini.."

Dan tauke kedai tu, dengan muka terpaksa, menarik satu beg plastik, menghulurkannya kepada saya dengan muka masam.

Sumpah.. Saya rasa ingin campakkan kembali beg plastik itu pada mukanya. Tapi rasionaliti saya menegah. Saya mengambilnya dengan 'terima kasih' yang sangat ironik.

Saya tak akan pergi ke kedai itu lagi, insyaALLAH buat selamanya. Saya tak akan rugi apa-apa.

DR Radwan Jamal Al-Atrash pernah berpesan kepada kami dalam kelasnya, hampir seminggu lalu, katanya, "kalau anda mahu jadi kaya, anda mesti bersifat pemurah terlebih dahulu.."

Saya tersenyum keseorangan. Mungkin harga beg plastik itu RM 3.40, bagi tauke itu. Saya simpati padanya.

1 comments:

Nihlah Johari said...

uh-uhh.....
smoge sy takkan wat cemtu bile2 dan selamenye..