Thursday, June 17, 2010

medical check-up : PJ

31 Mei 2010.

Saya yang masih teragak-agak, berlari-lari anak ke Klinik UIAM. Dari mahallah saya, jarak relatifnya dalam 15-20 minit, dan saya agak terlewat.

Alhamdulillah, saya sempat. Pagi itu, yang saya kenali hanyalah Nadea, anggota Task Force Rakan Muda IIUM, yang lain semuanya jururawat UIAM dan doktor bertugas. Dengan bas UIAM yang pendek, kami bergerak ke Pusat Asasi UIAM PJ, dan tiba dalam perjalanan yang lancar.

Hari pertama, seperti kebiasaannya, memang sedikit kalut dan kurang teratur. Sister Hasnah yang mengetuai medical check-up ini.

Sekejap, saya rasa tulisan ini terlalu mendatar, dan kurang naratif, tak sedap. Urgh!

Baiklah. Sigh~

Hari pertama, saya digandingkan dengan Tuan Haji Wahab untuk Urine Test, seorang yang sangat menarik minat saya untuk berborak, penuh hikmah dalam penceritaan beliau.

Hari kedua, saya ke Visual Acuity Test, untuk ujian penglihatan. Seronok juga di sini.

Namun hari ketiga, keempat dan kelima, saya terus bersama Tn. Hj. Wahab, di meja Urine Test kami itu. Dan kami ada tagline sendiri, celup-celup buang :)

Hari keempat paling mengejutkan saya. Sungguh. Khamis 3 Jun 2010.

Pagi itu kami sampai pada pukul 7.22 pagi. Saya terus ke Al Malik Faisal Hall (AMF), tempat kami adakan medical check-up itu, sedangkan jururawat dan doktor berjalan-jalan ke Klinik UIAM PJ dahulu. Terkejut saya melihat sudah beratus-ratus pelajar menunggu, dan pagi itu sesi pelajar perempuan, kursus Engineering dan Information Communication Technology. Saya terus ke Klinik UIAM PJ mengambil kunci stor bagi memasang alat nombor giliran.

Sedang saya terkial-kial menarik alat tersebut ke pintu utama AMF, pelajar perempuan mula bangun dan mengerumuni saya. Saya buat-buat macho, ah senior kan.

Rupanya mereka tak endahkan saya, yang penting nombor giliran, ya nombor giliran!

Saya memasang alat itu lambat-lambat kerana pergerakan saya terhalang oleh kepungan mereka. Bingit dan sesak. Sempat saya berlelucon, bahawa saya ini lelaki – baca: sila berikan ruang tuk saya – dan saya katakan juga, bahawa mereka di Gaza pun tidak berebut sebegini menanti Mavi Marmara daripada Freedom Flotilla yang telah ditawan pada pagi dua hari sebelumnya.

Tak menjadi. Nombor giliran juga yang jadi pertaruhan. Buat barisan yang elok? Saya langsung tak berfikir mereka akan akur sebegitu.

Selesai memasang dan saya menekan nombor yang pertama, saya lantas diasak. Pagi itu, aduh, saya diserbu beratus-ratus pelajar perempuan yang lapar nombor. Saya meminta sedikit ruang keluar namun telinga mereka mendengar, “nombor, nombor, nombor!

Terpaksa menempuh, saya keluar dengan sedikit bebelan. Hahaha.

Ironisnya, pelajar lelaki kursus yang sama, pada keesokan harinya, sopan beratur hingga ke luar dewan. Saya sungguh tidak faham.

Namun cerita ini bukanlah mahu memburukkan sesiapa, cuma sebagai sedikit anekdot saya :)

Banyak kenangan di sini, beratus-ratus, malah beribu-ribu orang saya jumpa dan kenali di sini, di tempat di mana saya pernah menjadi dewasa, hampir lima tahun dahulu.

Akan saya tulis lagi, insyaAllah :)

1 comments:

soleheen_D said...

ahaha...a little bit funny i think...nombor nombor nombor..yea thats true...manusia itu bermacam ragam dan tidak smpurna..